تولبار جنبش سبز, نیاز هر سبز اندیش

۱۳۹۰ تیر ۱۴, سه‌شنبه

گزارشي ديگر : تقاضای مردم براي پخش دعاي ربنای استاد شجريان و تشویق جعفر پناهی در شب يادمان استاد محمد نوري...


گزارشي ديگر : تقاضای مردم براي پخش دعاي ربنای استاد شجريان و تشویق جعفر پناهی در شب يادمان استاد محمد نوري...

شب گذشته(12 تير ماه) آخرين شب يادمان محمد نوري با حضور حميد شاه آبادي (معاون امور هنري)، تعدادي از بازيگران سينما، کارگردانان ،موسيقيدان، نويسندگان مطرح ايران گرد هم آمدند و يادمان محمد نوري را در تالار وحدت برگزارکردند.

در ابتداي اين مراسم فرزاد جمشيدي در سخناني بيان کرد:امروز در پي سالگرد اين مرد اين‌جا جمع شده‌ايم، مرگي كه تولد دوباره است و صداي صاحبش صداي خاطره‌هاي دور است. اين دل‌آويزترين (شنبه نهم مرداد 89 ) در بيمارستان "جم" تهران به خاطره‌ها پيوست.

اين مقدمه‌اي بود براي آنكه "رضا يزداني" به صحنه بيايد و قطعه‌ "سفرهاي دور" را با شعري از نادر ابراهيمي بخواند، آهنگساز آن نادر ابراهيمي و همان قطعه‌اي كه محمد نوري در هنگام اجراي آن با صلابت مي‌خواند:ما براي پرسيدن نام گلي ناشناس /چه سفرها کرده ايم / ما براي آنکه ايران خانه خوبان شود/ رنج دوران برده ايم/ ما براي آنکه ايران گوهري تابان شود/ خون دل ها خورده ايم..........

در ادامه برنامه قطعه "اگر تو آمده بودي بهار مي‌آمد" با شعري از فريدون مشيري و آهنگسازي اين قطعه را محمد سريربرعهده داشت ،ولي اين بار نه با صداي "استاد محمد نوري "بلکه با صداي "علي تفرشي" خوانده شد.

اگر تو آمده بودي بهار مي آمد /بهار با همه ي برگ و بار مي آمد/هزار شاخه غزل چ.ن انار گل مي کرد/ دل شکسته ي ما هم به کار مي آمد.......

و در اين اجرا رهبر گروه"لوريس هويان"،"رامين بهنا"او را همراهي کردند.

در ادامه اين مراسم ماني رهنما قطعه "گريز" را با همراهي نوازنده پيانو"نگين سرير" اجرا کرد.

اين قطعه با شعري از "فريدون مشيري"، آهنگساز"محمد سرير" براي حضار اجرا شد.

من بيهوده مي خواهم / از ياد تو بگريزم/ اي همه هستي من/ از مهر تو لبريزم.....

خشايار اعتمادي هنرمند ديگري بود كه در ادامه اين برنامه پا به صحنه گذاشت و بيان کرد:به واقع هرچه قديمي‌تر است، قشنگ تر است. من اين كار را از طرف استاد نوري به خانواده‌اش تقديم مي‌كنم. اين قطعه ظاهرا سال 47 با تصنيفي از حسين منزوي اجرا شده بود.

وي در حالي که تک نوازي پيانو مي کرد اين قطعه به نام " آرزوها" را که شعر آن "حسن منزوي

" و آهنگساز "محمد سرير"بود خواند.

نمي شه قصه ما رو يه لحظه تنها بذاره/ نميشه اين قافله ما رو تو خواب جا بذاره/ اخه ما رو تو خواب جا بذاره.....در ادامه اين اجرا قطعه" اي وطن" با صداي رضا يزداني اجرا شد.

در اين مراسم از استاد "محمد رضا شجريان " ياد شد و از( معاون امورهنري )درخواست شد که دوباره صداي دعاي ربنا استاد شجريان از تلويزيون و راديو به گوش مردم برسد و بعد از اينکه اين درخواست از سوي مجري برنامه و مردم استمرار پيدا کرد . تماشاگران دقيقه ها به افتخار استاد شجريان ايستادند و را تشويق کردند.

در ادامه اين مراسم حميد شاه آبادي( معاون هنري )، داوود گنجه‌اي ،محمد ميرزماني و محمدعلي كشاورز به صحنه آمدند تا آخرين شب از اين برنامه، جايزه يادمان محمد نوري را به همسرش تقديم كنند.محمد سرير و بهار مشيري (دختر فريدون مشيري) هم نخستين يادبود مراسم بزرگداشت محمد نوري را دريافت كردند.محمد علي كشاورز( بازيگر سينما و تلويزيون)نيز زماني كه براي اهداي يادبود به صحنه آمد و دقايقي از استاد محمد نوري سخن گفت و از كرامت و شرافت نفساني او ياد كرد و گفت: پول براي او مطرح نبود و او قبل از اينکه خواننده باشد بازيگر تئاتر بود .

کشاورز در ادامه افزود: هنرمند ؛ چه هنرمند سينما ،موسيقي ، نقاش، مجسمه بايد کرامات و شرافت انساني داشته باشد و گناه نکند و آزار ندهد، بايد سعي كنيم درست كردار باشيم ،زيرا دروغگو دشمن خدا است.

محمد سرير هم گفت: امشب جاي محمد نوري در ميان ما خالي است. بدون ترديد نوري يگانه‌اي است كه توانسته در سه نسل ماندگار بماند و تداوم داشته باشد.

اين هنرمند ادامه داد: فكر مي‌كردم اين برنامه چگونه برگزار مي‌شود؟ تصور كردم بهتر است از خوانندگان محبوب جواني استفاده كنيم و اين جوانان هر كدام با شيوه هاي فردي‌شان به اجرا بپردازند و خوشبختانه امشب با انديشه‌اي نو و محكم كارشان را عرضه كردند.

سرير در بخش ديگري از سخنانش درباره قطعه "آواز با عشق" توضيح داد: اين قطعه با كلام فريدون مشيري همراه است و آهنگ آن را من ساخته‌ام. آن زمان با فريدون مشيري صحبت كرده بودم كه قطعه‌اي براي نوري بسازيم، او هم قبول كرد كه شعري بسرايد.

سپس ماني رهنما و هومن جاويد قطعه "آواز آواز تا هستم مي‌خوانم" را با همكاري محمد و نگين سرير اجرا كردند.

در ادامه اين مراسم فرزاد جمشيدي از اهالي هنر ياد کرد که در اين شب به يادماني در کنارخانواده نوري حضور داشتند. که از بين آنها از استاد همايون خرم،محمد علي سپانلو، پوران درخشنده ، سيمين بهبهاني ، عبدالجبار کاکايي ،مرضيه برومند، بهاره رهنما، پسر دکتر حسابي، استاد پورتراب، هوشنگ مرادي کرماني، گلاب آدينه، فرمان فتحعليان، استاد جواد مجابي، بيژن بيژني، هوشنگ گلمکاني، هنگامه قاضيان، فرزاد کابلي، ملکه رنجبر، حسن پورشيرازي، مهراوه شريفي نيا، پريوش نظري، احمد طالب زاده ، خسرو سيناي ، فرزاد حسني، حميد فروتن نام برد.

ولي يکدفعه سالن پر از صداي هم همه شد و جعفر پناهي را صدا مي کرد و بعد از اصرار اين جمعيت، مردم از فرزاد جمشيدي خواستند اسم جعفر پناهي که در ميان جمعيت نشسته بود را صدا بزند و به احترام جعفر پناهي جمعيت سالن به پا خواستند و دقيقه ها او را مورد تشويق قرار دادند. و جعفر پناهي با چشماني پر از اشک به احترام مردم ايستاد.

قطعه"مرسدس" از ماني رهنما، "مي عش"` از علي تفرشي، "خليج فارس" از رضا يزداني، "جان مريم" از هومن جاويد از جمله ديگر قطعاتي بود كه به ترتيب در اين يادمان به اجرا درآمد.

"اي ايران" عنوان آخرين ترانه اي بود كه در اين كنسرت با صداي خشايار اعتمادي، ماني رهنما، علي تفرشي، رضا يزداني و هومن جاويد اجرا شدوقطعات "ايران" و "كهكشان عشق" نيز توسط اين پنج خواننده به صورت گروهي اجرا شد، هومن جاويد قطعه خاطره انگيز "جان مريم" را هم در بخش ديگري از مراسم سر داد.


ازادی خواهان سبز مشهد 

هیچ نظری موجود نیست:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...