تولبار جنبش سبز, نیاز هر سبز اندیش

۱۳۹۰ تیر ۱۲, یکشنبه

دو راه حاکمیت از نگاه آیت‌الله دستغیب


با گذشت بیش از چهار ماه از بازداشت خانگی رهبران جنبش سبز، میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه همسرانشان انتقادها از زندانی کردن غیرقانونی و درخواست ها برای آزادی آنان از سوی برخی از مراجع تقلید  از جمله آیت الله علی محمد دستغیب ادامه دارد.
این مرجع تقلید شیرازیکه در طول ماه های اخیر بیشترین درخواست ها را از مقامات حکومت برای آزادی رهبران جنبش سبز داشته، روز دوشنبه بار دیگر طی یک سخنرانی در شهر شیراز با تاکید بر اینکه "خيرخواهى و نصيحت، وظيفه هميشگى هر مؤمن در قبال برادر مؤمن خويش است" اعلام کرد که "آقايان هيأت حاكمه دو راه در پيش رو دارند". وی در توضیح راه اول گفت: "راه اول برآورده ساختن تقاضاهاى به حقّ مردم در عمل به قانون اساسى است - البته همه اصول قانون نه تنها اصول مربوط به رهبرى و ولايت فقيه. همچنين آزادى زندانيان سياسى، رفع حصر از آقايان موسوى و كروبى."
آیت الله دستغیب با توصیه به حاکمان کنونی به "بازگشت به قانون در برگزاری انتخابات و حذف نظارت استصوابی" و تکیه بر اینکه "اصل بر برائت افراد است" افزود:"نتيجه اين رويكرد، رضايت‏مندى اكثريت مردم، روى كار آمدن افراد صالح به عنوان نماينده مجلس و رييس جمهور، تقسيم ثروت بين مردم و نظارت مجلس بر امور مملكت است به علاوه بسيارى از سپاهيان و بسيجيان راحت مى‏ شوند. اموال بيت المال اين طرف و آن طرف نمى ‏رود و همه امور اصلاح مى‏ شود. همچنين كسى خط و نشان براى كل مملكت نمى‏ كشد. همه زندگى خوبى خواهند داشت و امنيت برقرار مى‏شود."
این مرجع تقلید در توضیح راه دوم پیش روی "هیات حاکمه" ادامه داد: "راه دوم اين است كه بر حرف خود اصرار كنند و بگويند هر چه ما میگوييم درست است؛ نتيجه اين روش، برخوردهاى شديد با مردم است. البته هر چقدر هم كه بگويند برخورد شديد مى‏ كنيم باز هم براى مدتى جواب مى ‏دهد و راه حل مناسبى براى هميشه نيست."
وی سپس خطاب به مقامات ارشد کشور یادآور شد: "ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم زندگیها را از هم مى‏ پاشد، اختلافات روحى ايجاد مى‏ كند و نشاط دينى را از بين مى‏ برد. به علاوه ارادتى كه با ارعاب و وحشت ايجاد شود حاصلى ندارد. همه عقلاى عالم و خود آقايان مى‏ دانند كه روش دوم به ضرر همه هست و هر چه بگذرد وضع را بدتر مى‏ كند. هر چه هم بگويند خبرى نيست، فقرى نيست، اشتغال ايجاد شده و... بالاخره معلوم مى‏ شود كه واقعيت اين نيست."
همزمان با اظهارات این مرجع تقلید، آیت الله بیات زنجانی از دیگر مراجع شیعه نیز با صدور بیانیه ایخطاب به ملت ایران با تاکید بر اینکه "در اسلام حتی برای محارب و برانداز مجازات زندان مد نظر قرار نگرفته است" از مردم خواست تا روز شهادت امام هفتم شیعیان موسی کاظم به عنوان "روز اعلام هم نوائی و همدردی با زندانیان مظلوم و بی گناه و خانواده های آنان در سراسر عالم اعلام شود."
آیت الله بیات زنجانی در ادامه این بیانیه از مردم خواست تا " دست بر دعا بردارند و برای سلامتی و آزادی همۀ محبوسین عقیدتی، سیاسی و کسانی که به اتهام ابراز عقیده خود در بند و یا محصور اهواء و امیال اقتدارگرایان ‌شده اند، دعا کنند" و "به یاد بیاورند که در طول تاریخ برای رسیدن به آزادی، چه خون های عزیزی بر زمین ریخته شده و چه حقوقی ضایع شده است."
پیش از آیت الله بیات زنجانی، آیت الله صانعی از دیگر مراجع تقلید شیعه مستقر در قم  نیز خواستار آزادی موسوی و کروبی از زندان خانگی شده بود.

تکرار مواضع میرحسین موسوی
درخواست از حاکمان کشور برای آزادی همه زندانیان سیاسی و همچنین رهبران جنبش سبز از سوی آیت الله دستغیب و توصیه های وی به مقامات حکومت برای بازگشت به قانون اساسی در شرایطی است که پیش از این میرحسین موسوی  طی اظهاراتی در 19 مردادماه سال گذشته نکاتی مشابه انتقادات و توصیه های اخیر آیت الله دستغیب را به حاکمان گوشزد کرده بود.
مهندس موسوی در دیدار با جمعی از ایثارگران کشور دو راه "رویکرد اقتدارگرایانه" و یا "بازگشت به مردم" را برای حکومت مستقر و حفظ نظام ضروری دانسته  و گفته بود: "سابق بر این در کشور با فرصت ها و راههای گوناگونی برای اینده کشور روبرو بودیم ولی حوادث یک سال اخیر و شیوه برخورد با مردم به تدریج این تنوع را از بین برده است. می توان گفت که نظام و کشور امروز تنها با دو راه کاملا متضاد روبروست."
مهندس موسوی درباره انتخاب رویکرد اقتدارگرایانه از سوی حکومت تاکید کرده بود که "در این راه از دین به صورت ابزار استفاده می شود، همان طور که از زندان ها و سرکوبها و بستن روزنامه ها و تعطیلی بخش عمده ای از قانون اساسی و بی احترامی به حقوق و کرامت ذاتی انسانها بهره برداری می شود...و ما می دانیم که انتخاب این رویکرد جز متلاشی شدن نظام انتهایی نخواهد داشت.گرچه در انتها ایران، ایرانی و اسلام باقی خواهد ماند ولی می توان حدس زد که خسارت این راه کمر ملت ما را خم خواهد کرد."
وی پیش تر در 2 خرداد 89 نیز گفته بود: "جنبش سبز می گوید راه حل برگشت به سوی مردم است. راه حل در جلب حمایت مردم است و اینکار جزاز طریق به رسمیت شناختن حق مردم برای حاکمیت بر سرنوشت خود ممکن نیست. فصل سوم قانون اساسی را بدون کوچکترین تغییری اجرا کنید. خواهید دید که دوباره دورنمای صبح امید پیدا خواهد شد.
موسوی در همین اظهاراتش خطاب به مقامات حکومت خاطرنشان کرده بود که "شما نمی توانید مسائل داخلی و خارجی را با بستن روزنامه هاو پر کردن زندان ها مهار کنید. احترام به ملت و احترام به کرامت ذاتی انسان ها خشت اول همه اصلاحات است. اینکه عده ای با چوب و چماق در زندان و بیرون زندان بر سر مردم بزنند همان سیاست های قاجاری ها است."

ما در بازداشتیم نه حصر
میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، مهدی کروبی و فاطمه کروبی از 25 بهمن ماه سال 89 پس از درخواست مجوز از وزارت کشور برای راهپیمایی در حمایت از قیام مردم تونس و مصر در بازداشت خانگی بسر می برند و تاکنون هیچ کدام از مقامات کشور یا دستگاه های قضایی و امنیتی به دادگاه یا حکم قانونی که موجب بازداشت رهبران جنبش سبز شده باشد، اشاره ای نکرده اند.
در این باره تنها صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه 28 بهمن ماه سال گذشته گفته بود: "دستگاه قضا دیگر اجازه نمی دهد که سران فتنه با حق کشی و اعلام موفقیت اقدامات خود چهره و هدفهای خود را در بوق رسانه های غربی کنند و خود را قهرمان نشان دهند.از تمامی مردم می خواهیم اجازه دهند تا دستگاه قضا در چارچوب قانون و بر اساس مصلحت نظام به حوادث اخیر و پرونده سران فتنه رسیدگی کند که البته در این مورد کوتاهی هم نمی کند.دستگاه قضا راه را بر اطلاعیه پراکنی آنها خواهد بست و اجازه نمی دهد آنها از صبر و تحمل نظام اسلامی سوء استفاده کنند و امیدواریم که مردم شریف ایران با صبر و تحمل ما را همراهی کنند."
البته او  پیش تر در 27 آذرماه سال گذشته به صراحت محاکمه یا هرگونه برخورد با رهبران جنبش سبز را مشروط به نظر رهبر جمهوری اسلامی دانسته و گفته بود: "به ما می‌گویند که چرا در مورد سران فتنه موضع‌گیری نمی‌کنید، حال آن که سال گذشته اعلام کردم سران فتنه را مجرم دانسته و اتهام آنها اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی است، اما اینکه چرا به جرم آنها رسیدگی نمی‌شود، در لفافه گفتم که یک سری مسایل درنظام مطرح بوده و من تعیین کننده این مسایل نیستم. مصالح کلی نظام را رهبری تشخیص داده و ما هم سرباز او هستیم."
در چهار ماه گذشته تنها فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی برای درمان و برخی اقدامات پزشکی اجازه یافت تا در نخستین روزهای اردیبهشت ماه از زندان خانگی خارج شود. او پیش از آنکه توسط ماموران امنیتی به بازداشت خانگی بازگردانده شود در اظهاراتی که سایت سحام نیوز آن را منتشر کرد درباره شرایط بازداشت خود و همسرش گفت: "تا پیش از عید شرایط بسیار سخت و  برخوردها خشن بود و اساسا من و همسرم از حقوق اولیه یک زندانی انفرادی هم برخوردار نبودیم. اما در سال جدید رویکرد دیگری حاکم شد و اوضاع حبس من و همسرم کمی بهتر گردید."
همسر مهدی کروبی همچنین با اشاره به ایستادگی همسرش بر مواضع پیش از بازداشت تاکید کرده بود که "واژه حصر که در بیرون رایج است درست نیست زیرا ماموران امنیتی نه تنها تمام مجتمع مسکونی را تصرف کرده اند بلکه حتی آپارتمان مسکونی ما را نیز در اختیار دارند.من حقوق رایج یک زندانی نظیر حق هواخوری روزانه و یا دسترسی به تلفن؛ حتی برای یکبار هم در 71 روز گذشته نداشته ام. در این باب سخن بسیار است که ان شاالله در آینده به آن خواهم پرداخت."




ازادی خواهان سبز مشهد http://freegreenmashhad.blogspot.com/

هیچ نظری موجود نیست:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...